söndag 15 september 2013

Monchhichi minisar

Flottisten och Flygis
Slagis med Flörtis
Kocken
Magnus hittade hemifrån ett kul litet blad med Monchhichi-minisar - de små söta japanska plastfigurerna som alla som varit barn på åttiotalet säkert haft hemma. Jag kände igen många, vi hade åtminstone Sussie, Ingemar, John, Flottisten, Flygis, Surfi ... De som jag har fotat här har jag hittat på loppis. Namnöversättningarna på bladet är rätt så roliga. Ta till exempel Kocken som är mesterkok på danska heter mämmikoura på finska, vilket betyder ungefär värsta klantare på svenska. Eller Flörtis som är översatt som iso tyttö=en stor tjej. 
Monchhichis är fortfarande lite heta, eller så ser det ut åtminstone på tillverkaren Sekiguchis hemsida. Man kan också, om man är ett riktig fan, njuta av dessa härliga små apor i monchhichi-outlet här

2 kommentarer:

  1. Fick en flashback till 80-talet när jag köpte Monchhichi-figurer för 1kr/ st från Åhlens när vi var på kryssning från Finland med familjen. Sedan delade jag ut en till varje tjej i klassen...aaarrrrgh från syrran:)

    SvaraRadera
  2. Haha, tjejerna i klassen måste ha blivit glada iaf :D

    SvaraRadera