tisdag 13 november 2012

Stjärnornas krig

Hemma hos pappa, under min gamla säng, ligger en resväska. I den finns mina gamla Star Wars figurer, ett och annat skepp, gamla kartonger, bilder och planscher. Då och då öppnar jag den och tittar. 38 figurer tror jag det är. Men minnet säger mig att jag har haft betydligt fler. Det försiggick mycket byteshandel på skolgården i början av 80-talet, så många olika figurer har passerat mina händer.

Förutom en mängd varierande skepp tolkade i Lego - jag minns tydligt hur min bästa vän och jag lyriska dagen efter att ha sett Jedins återkomst för första gången byggde varsin Speeder bike i Lego med skiftande utseenden - så byggde jag även i andra material. Här får imperiet hjälp av en kanon byggd av en toapappersrulle och en plastmugg, samt nåt slags kontrolltorn av en glasstrutskartong.

Ett gammalt samlarintresse har väckts till liv känner jag. Ytterligare fyra gamla figurer, nyligen införskaffade, står nu på min hylla och väntar på att förenas med de i resväskan.

6 kommentarer:

  1. Du har just blivit 7-åriga Leos idol!! Kan man tänka sig en Star Wars-skaparkväll med modellbygge av återvinningsmaterial:) hälsning fr Ella som vill tillbaka till 80-talet och köpa en massa Starwars-figurer!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Minns den där affischen, 4:e bilden! Skulle du kunna tänka dig att sälja den? Skulle kunna betala bra eller till och med byta mot lite fler Star Wars-figurer! :) Ha det gott! Mvh Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johan! Jag tänker nog hålla kvar vid min affisch ett tag till (har väl snart blivit 30 år sen jag fick den i julklapp om jag minns rätt :) Den satt på väggen i mitt rum. Den är fin, men det störde mig att Imperial Guard hade kappen som en kjol. Skumt.

      Radera
    2. Hehe, det är preproduktionsfigurer, därav det mystiska utseendet på figurerna. Erbjuder en bra summa om du skulle vilja sälja framöver...skulle sitta som en smäck i min svenska SW-samling! Ha det fint! /Johan

      Radera
  3. Magnus, har du inget pris du säljer postern för? ;)

    /Johan

    SvaraRadera
  4. Provar jag då :)
    Vill du sälja postern ?? :)
    Flohk@hotmail.com
    // jimmy

    SvaraRadera